Zorunluda Çakılı Kalanlar
İl Dışı Yer Değiştirme Taslağı ile ilgili genel değerlendirme Sayın Ahmet KANDEMİR tarafından ele alınacağından özellikle zorunlu hizmet bölgelerinde çakılı kalan öğretmenleri ele almak istiyorum.
Bu öğretmenlerimiz aylardır hatta ve hatta yıllardırseslerini duyurmaya çalışmaktadırlar. Zorunluhizmetten muaf oldular yada tamamladılar fakatpuanları yetmediğinden istedikleri yerlere yada istedikleri yerlere yakın bölgelere gidemiyorlar.
2010 Zorunlu Hizmet Affı ile beraber ilk atamada batıda başlayan öğretmenler yerlerinde kaldılar. Doğal olarak doğudakiler de oralarda kaldılar. Batıdan doğuya zorunlu sirkülasyonu olmayınca da şansları iyice azaldı.
Yani;
– Bir tarafta hiç zorunlu hizmete gitmeyen öğretmenler
– diğer tarafta ise zorunlu hizmetten muaf edildiği halde zorunlu hizmet süresinden daha çok bölgede çalışan ve orada çakılı kalan öğretmenler.
06/05/2010 dan önce göreve başlayanların tamamına (en son KPSS ile kadroya geçenlere) zorunlu hizmetmuafiyeti getirildiğinden 2010 yılından bugüne kadar zorunlu hizmet tamamlamak için bölgeye gönderilenöğretmen yok.
06/05/2010 ‘dan sonra atananlar zorunlu hizmete tabiler bunlar 3 yıllarını doldurduklarından bu yıl zorunluhizmete gidecekler fakat;
2010 Aralık ayında atananların büyük bir kısmının da sözleşmeli öğretmenliği olduğundan zorunluhizmetten muaflar.
2011 yılında Sözleşmeliler Kadroya geçirildiklerinden 06.05.2010 dan önce sözleşmeli olan tümöğretmenler Zorunlu Hizmetten de muaf edilmişlerdir bunlar da kapsam dışındalar.
2011 Haziran’ında atananların büyük bir kısmı da (önceden sözleşmeli öğretmenlikleri olduğundan) zorunlu hizmetten muaflar. Olmasalar bile henüz 3 yılları dolmadığından zorunluya tabii değiller.
Yani bugün itibariyle zorunlu hizmete tabi olan ve tercih yapma zorunluluğu bulunan öğretmen yok gibi…
Sadece ve sadece zorunlu hizmete tabii olanlardan isteğe bağlı olarak gitmek isteyenler ( 3 yılınıdoldurmadığı halde bir an önce tamamlamak isteyenler) kalıyor geriye. (2012 ataması gibi)
Bu durumda zorunlu hizmet bölgesine sirkülasyon olma ihtimali çok az.
Sorunun çözümü için;
Bakanlık zorunlu hizmet bölgesine teşvik edici yaklaşmalıdır.
Daha önce önerilerimizle beraber defalarca konuyu ele aldık ve bu dönemde de konuyu gündeme almakistiyoruz.
Bakanlık bu bölgelerde sadece ilk atama ile iş yapmak istemiyorsa (İlk atamanın bu bölgeye verilmesi ne kadar doğru tartışmalıdır) tedbir almalı, teşvik etmelidir.
Bu teşvik;
1- Maddi teşvik,
2- Güvenlik garantörlüğü
3- Lojman,
4- İlave puan katkısı
5- Zorunlu hizmetten sonra gideceği yeri garanti etme…
…
Son madde çok önemli. Öğretmen; örneğin zorunlu hizmeti 3 yıl sonra bittiğinde yada 5.yılında nerelere gidebileceğini bilmelidir. İl dışı atamalarda bu öğretmenlere öncelik tanınması ya da ilave puan verilerekdiğerlerinin önüne geçmeleri gibi tedbirlerle öğretmenin çakılı kalması önlenmelidir.
Bu yıl en azından bu bölgede 5 yılını dolduranlara öncelik verilmesi gibi bir yöntem de uygulanabilir.
2010 yılında zorunlu hizmet affı geldiğinde çok eleştirildik. Zorunlu hizmet affını savunmakla suçlandık. Oysaki zorunlu hizmet affı tarafımızca değil bakanlıkça gündeme alınmıştı ve bir kere konuşulduktan sonra dönüş olamazdı. Biz gündeme gelen konudan dönüş olmasının doğru olmayacağını, okun yaydan çıktığını savunduk bölgedeki arkadaşlarımıza anlatamadık. Onlara af(muafiyet) olmasa da 2-3 yıllık puanlarınızlakımıldayamazsınız dediysek de nafile… Önemli değil.
Önemli olan bakanlığın zorunlu hizmet affı(muafiyeti) ile yarattığı haksızlığı fark edip çözmesidir. Bundan sonraki süreçte de bu bölgelerde çakılı kalan öğretmen olmaması için kalıcı çözümler bulunmalıdır.
Bakanlık bu sese kulak vermezse bu ses her defasında kulaklarını çınlatacak, kendi hatasının üstüne yenimağduriyetler yaratacaktır. Bunu göze almak yerine sorun çözme makamında olanların bu seslere kulak vermesi yerinde olacaktır.
Saygılarımla…
Maksut BALMUK
Eğitim Yöneticisi
Bu yazıyı kaynak linkten okumak için TIKLAYINIZ….